vrijdag 20 november 2009

Consument nog steeds pessimistisch over de economie





Ook in de tweede helft van het jaar is er nog geen verbetering zichtbaar in hoe de consument denkt over de kredietcrisis en de gevolgen daarvan.

Uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat consumenten nog steeds weinig koopbereid zijn en grotere uitgaven nog maar even achterwege laten. Een huis, auto of plasma-televisie kopen deden dan ook relatief weinig mensen in deel twee van 2009.

Veel consumenten zijn voorzichtiger geworden waar het gaat om hoe ze met hun financiën omgaan. Banksparen is erg populair voor het opbouwen van een appeltje voor de dorst voor later. Er wordt verder niet alleen meer gespaard op de gewone spaarrekening maar ook het sparen op langere termijn vertoont een opwaartse lijn.

Verder wordt er nog steeds stevig geleend, vaak zelfs in combinatie met een spaarrekening wat geen goed idee is, want de rente van een lening overtreft die van een spaarrekening en dus is beiden aanhouden geen slimme zet. Het is het één of het ander maar niet alletwee.

Veel consumenten kiezen voor de flitslening om snel wat bij te lenen en geven hiermee aan op de korte termijn niet uit te komen met hun maandelijkse inkomen. De kledingzaken doen nog steeds goede zaken en lijken als sector weinig te worden getroffen door de algehele recessie.